KLM gaat vliegen op algen

KLM gaat vliegen op algenKLM wil daadwerkelijk binnen twee jaar overstappen op kerosine afkomstig van algen. De vlug stijgende olieprijs maakt dat de luchtvaartmaatschappij op zoek is naar alternatieven. Zij denkt met de biobrandstof honderden miljoenen euro per jaar te besparen. Daarnaast zal het milieu ook nog eens flink profiteren.

KLM wil daadwerkelijk binnen twee jaar overstappen op kerosine afkomstig van algen. De vlug stijgende olieprijs maakt dat de luchtvaartmaatschappij op zoek is naar alternatieven. Zij denkt met de biobrandstof honderden miljoenen euro per jaar te besparen. Daarnaast zal het milieu ook nog eens flink profiteren.

In de eerste fase zal de algenkerosine worden gebruikt voor de lijnvluchten tussen Amsterdam en Londen. De Fokker F-50 toestellen zullen de eersten zijn waarbij met de nieuwe brandstof gevolgen wordt.

Om vaart achter het hele proces te zetten heeft de luchtvaartmaatschappij een contract gesloten met het Brabantse bedrijf AlgaeLink dat olie uit algen kan produceren. De kans van slagen is aanzienlijk. Belangrijk gegeven is dat de olieprijs al geruime tijd boven de 100 dollar per vat ruwe olie noteert, wat het omslagpunt is waarbij algenkerosine aantrekkelijk wordt.

Stijgende kerosineprijzen
Kerosine werd dit jaar 55 procent duurder. Ondanks een gunstig inkoopbeleid wist de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie tot nu toe de gevolgen van de dure olie goed op te vangen. Het bedrijf verwacht dit jaar echter wel 1 miljard dollar extra te zullen moeten neerleggen voor de kerosine.

Daar komt nog eens bij dat het gebruik van algenkerosine CO2 neutraal is en er hierdoor dus minder emissierechten gekocht hoeven te worden. Dit levert een voordeel op in de heftige concurrentiestrijd die Air France-KLM momenteel voert met andere luchtvaartmaatschappijen. Vanaf 2012 moeten zij in de Europese Unie namelijk gaan betalen voor de uitstoot van de broeikasgassen.

Fokker 50KLM verbruikt jaarlijks ongeveer 3 miljoen ton aan conventionele kerosine. Deze post kost het concern nu ongeveer 1300 dollar per ton. De overstap op de algenbrandstof komt neer op verlaging van de brandstofkosten van dertig procent in de periode 2012-2015.

Koploper
KLM wil niet met de nieuwe technologie wachten tot een concurrent ermee aan de slag gaat. 'We willen dit proces opschalen, want we willen graag voorop lopen’, aldus Maarten Koopens, topman bij KLM verantwoordelijk voor het luchthaven en milieu-beleid.

Nog dit jaar opent KLM twee fabrieken in Spanje en Nederland om op grote schaal algenkerosine te produceren. De fabrieken kunnen gezamenlijk jaarlijks 600 ton algen produceren.

Lees ook:Speculanten: ‘Olieprijs naar 30 dollar’
Lees ook:Algen zijn de toekomst, als de politiek meewerkt
Lees ook:Olieprijs schiet omhoog na voorspelling IEA
Lees ook:Presidentskandidaat wil macht OPEC breken
Lees ook:125 dollar per vat, een derde oliecrisis in de maak?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.