Italiaanse praktijken in…Italië!

Italiaanse vlagAlle vooroordelen over het Italiaanse bedrijfsleven werden deze week
bevestigd. Had het Nederlandse bedrijfsleven tijdens de overname van
Antonveneta door ABN AMRO in 2005 al  gekregen, deze
week scoorde Italie weer hoog op de index van onbetrouwbaar zakendoen.

Zakendoen in Italië is een apart verhaal. Zo blijkt de zegswijze 'je hebt pas een deal met een Italiaan als je ook met hem bent wezen eten' nog steeds opgeld te doen. Denk vooral niet volgens het Nederlandse efficiënte systeem te werk te kunnen gaan, is een veel gehoord advies.

Italianen zijn ook niet geheel verschoond van corruptie, de maffia is niet voor niets een Italiaanse uitvinding. Alhoewel het moderne Italië, met een arbeidsproductiviteit die hoger ligt dan de Nederlandse, overkomt als een Europees land dat de stap naar professionalisme wil maken.

Deze week kwam 'de laars van Europa' echter ouderwets Italiaans uit de hoek: Een schandaal met door dioxine vervuilde buffelmozzarella werd door de minister van landbouw snel onder het tapijt geschoven, en het beroemde wijnhuis 'Castello Banfi' bleek verschillende druivensoorten te mengen, zonder dat op de fles te vermelden.

Alitalia en Air France komen er niet uit

Alitalia, en dan vooral de vakbonden van de luchtvaartmaatschappij, maakte het helemaal bond. De noodlijdende onderneming verliest op dit moment 1 miljoen euro per dag, maar wees een overnamevoorstel van Air France-KLM van de hand omdat het teveel banen zou kosten. Als Alitalia niet binnen afzienbare tijd met een oplossing voor het verlies op de proppen komt, dan gaat het bedrijf failliet en verliezen 11.000 werknemers hun baan.

Lees ook:Berlusconi belazert de Italiaanse kiezer
Lees ook:Alitalia: eigen schuld, dikke bult
Lees ook:Chaos breekt los bij Alitalia
Lees ook:Waardeloze beursweek dankzij Amerika
Lees ook:Nederlandse e-commerce blijft achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.