Microsoft speculeert in netwerksite Facebook (deel 3)

Microsoft speculeert in netwerksite FacebookMijn eerdere reeks blogs over Microsoft en de netwerksite Facebook zullen met dit laatste stuk worden afgesloten. Betaalde de softwaregigant in het najaar van 2007 te veel voor zijn belang in Facebook, of weet de producent van softwareprogramma's toch meer dan de rest? Ik geef u het antwoord.

In mijn eerste blog over softwareproducent Microsoft en netwerksite Facebook heb ik de groeicijfers van de netwerksite besproken, hieruit bleek het vrij goed te gaan met de site. In deel twee vervolgde ik met de concurrent MySpace, deze site vertoont in lastig vaarwater te verkeren en er is tevens een afname van de groei zichtbaar.
 
De val van Facebook?
In een recentelijk stuk van de Valleywag blog, "Finally, the Craplets on Facebook Begin to Fall," wordt het falen betoogd van het inbouwen en installeren van Facebook toepassingen. 

Waarom is de afname van het aantal gebruikers van de toepassingen zo belangrijk? Een reden dat mensenmassa´s  met argusogen Facebook bekijken is omdat de netwerksite zichzelf openstelde voor samenwerking met andere ontwikkelaars, om zo allerlei kleine toepassingen en spelletjes voor zijn gebruikers aan te bieden. Veel van deze extra 'dingen' hebben weinig nut, en het is nooit duidelijk geweest hoe deze zich in rijkdom zullen vertalen.
 
Nu blijkt dat sommige van de toepassingen uitgeputte trekjes beginnen te vertonen, het aantal verstuurde berichten op Facebook is tevens met 27 procent afgeslankt in april ten opzichte van januari dit jaar. Het gebruik van de nieuwe toepassingen daalt eveneens, zo blijkt uit een onderzoek van Jesse Farmer
 
Henry BlodgetHenry Blodget, voormalig internet analist, denkt ook dat Facebook is teruggevallen sinds oktober verleden jaar. In zijn blog op Sillicon Alley Insider betoogt hij dat Beacon, een Facebook eigenschap die is ontwikkeld om adverteerders de mogelijkheid te verschaffen de relatie tussen vrienden uit te buiten, 'geflopt' is na de hevige weerstand van Facebook gebruikers.
 
Gebruikerswaarde
Filter een aantal handige toepassingen en het schijnt alsof Microsoft flink te veel op tafel heeft gelegd voor zijn belang in Facebook. Maar goed, wat is 240 miljoen dollar voor de softwarereus die bereid was 44 miljard dollar te betalen om Yahoo in te pakken?
 
Dit brengt de volgende grove vergelijking naar voren: Yahoo's marktwaarde komt nu ongeveer uit op 35 miljard dollar. Met 506 miljoen unieke bezoekers in maart, komt dit neer op 71 dollar per bezoeker. Pas dezelfde berekening toe op Facebook met 109 miljoen bezoekers dan zal dit uitkomen op 7,7 miljard dollar, ongeveer de helft van de waarde waarop Microsoft zijn deal bezegelde. 
 
Is Facebook het dan toch waard?
FacebookFacebook fans zullen deze weergave afbreken met de kritiek dat het achterlijk is om een groeiende business als deze te becijferen op basis van de huidige prestaties en de lage hoeveelheid beschikbare bedrijfsgegevens. Een database met 40 miljoen gebruikersprofielen is de droom van elke verkoper, en deze moet nog worden geoogst.
 
Zelfs als het huidige aantal gebruikers gelijk blijft, iets dat zeer onwaarschijnlijk is, kan Facebook nog steeds vele miljoenen verdienen aan de huidige gebruikersprofielen. De gebruikersdatabase is een van de eerste en tevens  rijker dan elke andere netwerksite, hier zit dan ook de grootste potentiële waardestijging in vergelijking met zijn concurrenten.
 
Ten slotte, heeft Microsoft met de investering in Facebook exclusieve rechten bemachtigd om in de VS reclamebanners op de site te zetten tot en met 2011. Misschien was dit voor Microsoft voldoende om iets meer te betalen voor zijn aandeel in Facebook. De tijd zal het ons leren.

Lees ook:Microsoft’s deal in Facebook (deel 2)
Lees ook:Facebook kan in 2011 naar de beurs
Lees ook:Geruchten beursgang Facebook zwellen aan
Lees ook:Microflop tast af, na stuklopen onderhandeling met Yahoo
Lees ook:Netwerksite Hyves is half miljard waard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.